Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dl.iem.iums.ac.ir/handle/Hannan/632
Title: | بررسي روايي و پايايي آزمون مشاهده مستقيم مهارت هاي عملي (DOPS) در ارزيابي مهارت هاي باليني دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي كاشان |
Authors: | كوهپايه زاده جليل, همتي افسانه*, برادران حميدرضا, ميرحسيني فخرالسادات, اكبري حسين, سرويه مليحه |
Subject: | روايي(Q2)پايايي(Q2)آزمون مشاهده مستقيم مهارت هاي باليني(Q1) |
Issue Date: | 1392 |
Abstract: | زمينه و هدف: مشاهده مستقيم مهارت هاي عملي، روشي براي ارزيابي عيني مهارت هاي عملي و دادن بازخورد در دانشجويان است. اين مطالعه، با هدف بررسي روايي و پايايي آزمون مشاهده مستقيم مهارت هاي عملي در ارزيابي مهارت هاي باليني دانشجويان مامايي انجام شده است. مواد و روش ها: در مطالعه اي از نوع توصيفي - تحليلي، 44 دانشجوي مامايي دوره كارورزي در عرصه دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي كاشان به روش سرشماري انتخاب شده اند. طبق نظريه هاي اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي گيلان، زاهدان و كاشان از بين مهارت هاي اصلي مامايي، 4 مهارت جهت مواد آزمون انتخاب و چك ليست ارزيابي آنان تهيه شده است. دانشجو در حين انجام مهارت در محيط كار واقعي توسط آزمونگر مشاهده گرديده و نتايج بر طبق چك ليست ساختار يافته ثبت و در محيط مناسب بازخورد عيني انجام شده است. روايي محتوايي، روايي ملاكي (همبستگي ميانگين نمرات دروس باليني و نظري مامايي به تفكيك با نمره dops -رابطه هر گويه با نمره dops هر مهارت)-روايي سازه (بررسي ساختار دروني) و پايايي (تعيين همساني دروني - پايايي بين ارزيابان) با نرم افزار آماري (SPSS) تجزيه و تحليل گرديده است. يافته ها: روايي محتوايي آزمون dops با استفاده از شاخص روايي محتوايي بيش از 75. و نسبت روايي محتوايي بيش از 50. گزارش شده است. همبستگي نمرات dops با ميانگين نمرات نظري و باليني به ترتيب 0.071(p=0.647) و 0.093(p=0.548) بوده است. همبستگي هر مهارت با نمره كل dops، ارتباط معناداري داشته كه خود، بيانگر ساختار دروني مطلوب آزمون و تامين اعتبار سازه نيز مي باشد. (p<0.001). پايايي آزمون توسط ضريب آلفا كرونباخ، 0.814 اندازه گيري شده است. كمترين و بيشترين مقدار ضريب همبستگي در پايايي بين ارزيابان، به ترتيب 0.97 و 0.99 بوده كه در تمام موارد معنادار بوده اند (P<0.001). رضايت دانشجويان از آزمون dops در محدوده راضي تا بسيار راضي، 78.2 درصد گزارش شده است. نتيجه گيري: با توجه به نتايج مطالعه، استفاده از dops براي سنجش عيني مهارت هاي باليني در مامايي داراي روايي و پايايي مي باشد. |
URI: | http://dl.iem.iums.ac.ir/handle/Hannan/632 |
ISSN: | 1606-7487 |
Type: | Article |
Appears in Collections: | Clinical trials |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1392-2.pdf | 658.98 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in HannanDL are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.